De autoshow biedt ook tientallen nieuwe ontwerpen. Toyota, BMW, Honda en BYD onthullen er elektrische en hybride wagens. Doel is dat er in 2020 minstens 5 miljoen elektrische of hybride auto’s op de Chinese wegen zoeven.
China, dat minder afhankelijk wil worden van olie, plant 14 miljard dollar aan investeringen in nieuwe technologie voor auto’s met schone energie. Analisten zeggen dat het nog een hele klus wordt.
Stagnatie
De Chinese automarkt stagneerde vorig jaar, na een recordgroei in 2009 en 2010. De groeivertraging ontstond, toen de overheid de subsidies verminderde en enkele steden maatregelen namen tegen files en vervuiling.
Niettemin blijven de grote autofabrikanten vertrouwen op een hogere productie en een gestage groei in de Aziatische markt. Buitenlandse merken domineren nog steeds de Chinese markt, maar de regering probeert de balans te verschuiven richting Chinese partners.
Aantal fabrieken
Het aantal autofabrieken in China stijgt tot 2014 tot bijna 160. Dat zijn er fors meer dan de 120 in 2009. Daardoor dreigt overcapaciteit in de Chinese autoindustrie, waarschuwde adviesbureau KPMG in een rapport bij de autoshow in Peking. De capaciteit groeit met 117 procent tot 35 miljoen auto's per jaar. KPMG schat in dat de overcapaciteit dan circa 30 procent bedraagt. ,,Dat is te hoog'', aldus het adviesbureau, wijzend op de afkoeling van de Chinese automarkt.
Tot dusver zijn vooral Chinese fabrikanten getroffen door de overcapaciteit. Maar het probleem kan zich uitbreiden naar westerse merken, aldus de Duitse autodeskundige Ferdinand Dudenhöffer van de universiteit Duisburg-Essen. ,,Doorsneeauto's gaan in China niet meer als warme broodjes over de toonbank. De kortingen stijgen'', aldus Dudenhöffer.
Fabrikanten als Volkswagen hebben in China tot dusver goed verkocht, maar volgens de expert wordt de concurrentie harder.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl